Sign up for PM Award Updates!

Russian police raids Crimea Tatar TV channel, journalist homes

November 2, 2015

Russian police searched the offices of a Tatar TV channel in Crimea early Monday as well as homes of its employees as part of a new probe, the latest actions against the once popular network which was forced to go off air in April.

“About 20 armed men from the FSB (security service) came to my house at 5:30 am and seized all documents, computers and telephones,” said Lilia Budzhurova, the deputy director of ATR channel, adding that her lawyer was not allowed to be present.

The FSB said in a statement distributed via Russian news agencies that the probe had been launched on October 22 against Lenur Islyamov, who owns the channel and other assets in Crimea.

Police also went to homes of other journalists and their relatives, she said, and the search was ongoing at the offices of ATR in Simferopol, the main city of the peninsula, Budzhurova, who also works as a reporter for AFP, said.

The police actions are related to an “extremism” probe launched against Islyamov, Budzhurova added.

Crimea region leader Sergei Aksyonov, who became governor of the Black Sea region after the peninsula was annexed from Ukraine in March 2014, had long criticised the channel for being anti-Russian, though the outlet had significantly toned down its political coverage.

However authorities are accusing Islyamov of stoking unrest by organising a blockade of roads from mainland Ukraine to Crimea to stop the flow of supplies in protest of violations of rights of Crimean Tatars, an indigenous ethnic group on the peninsula that makes up about 13 percent of its population.

“Islyamov wants to starve Crimeans, to rid them of water, electricity and necessary products,” Aksyonov said, calling it “mean and hypocritical.”

His office added that police will “look into every organiser of subversive actions against Russia and Crimea.”

– Long under pressure –

Islyamov, who had Russian citizenship even before the peninsula was annexed, was a moderate supporter of cooperation with the new authorities early on in Crimea’s crisis last year, when many Crimean Tatars were vehemently opposed to Russia’s authority on the peninsula.

Besides the channel, he owns several other firms in Crimea, including a transportation company and a distributor of Apple products, according to the governor’s office.

Russia’s Central Bank on Monday also announced it is recalling the bank license of Just Bank, a bank that is controlled by Islyamov according to the media, citing its “non-observance of laws regulating bank activities.”

Crimea is suffering from sanctions imposed by the West following the annexation, as most global distributors and banks refuse to work there. Supplies to the peninsula are also unstable as it lacks a land link with Russia.

The ATR channel, which broadcast in Russian, Ukrainian and Crimean Tatar, has been under pressure since the annexation and authorities forced it off the air in April by refusing to give it a broadcasting license.

Crimean Tatars were opposed to the referendum to break away from Ukraine which Moscow claims justified the annexation. Many community leaders have been expelled from the peninsula by the Russian authorities while others have probes open against them.


Dispatches from AFP concerning freedom of information, censorship and news coverage in regions where independent media is under threat.