Sign up for PM Award Updates!
 
 

Alibaba to pay US$266 million for Hong Kong’s SCMP newspaper

December 14, 2015

Chinese Internet giant Alibaba will pay US$266 million for Hong Kong’s South China Morning Post, the newspaper said Monday, far higher than analysts’ estimates in a deal that has sparked fears the paper will lose its independent voice.

The business had been valued at half that amount, and some observers said the hefty price tag reflects Alibaba’s desire to control media in the semi-autonomous territory.

The deal comes as concern over press freedom grows after attacks on journalists, reports of pressure on editorial staff from authorities and increasing self-censorship.

Alibaba “has agreed to purchase the media business of the (SCMP) Group for a cash consideration of HK$2,060,600,000”, the newspaper said in a statement to the Hong Kong Stock Exchange.

The group also owns the Hong Kong editions of magazines Esquire, Elle, Cosmopolitan and Harper’s Bazaar.

In a letter to the newspaper’s readers following the announcement of the sale, Alibaba executive vice chairman Joe Tsai vowed the SCMP would be “objective, accurate and fair”.

However, in an interview published on the paper’s website, Tsai accused Western media of bias against China, saying that Alibaba would “see things differently”.

Francis Lun, chief executive of Hong Kong brokerage GEO Securities, said the inflated price handed to the paper’s Malaysian owner, tycoon Robert Kuok who bought a controlling stake in 1993, reflected a political motivation.

“If your purpose is trying to control the local media, it has its value. The actual economic benefit is doubtful,” Lun told AFP, echoing views that Ma’s close ties with Beijing will inevitably affect coverage and promote a China-centric view.

Analyst Jackson Wong agreed the sale was “very expensive” but said Ma had splashed out in order to capitalise on the SCMP brand and online presence as Alibaba extends its reach in the region where it is on a buying spree.

“It would be extremely difficult for a new media company to establish the name,” said Wong from Simsen Financial Group.

“Alibaba has not only made investments in e-commerce… they have been buying different kinds of companies,” he said, adding that the SCMP could help Ma “broaden his business reach in various aspects in Asia Pacific”.

– Reader mistrust –

The once globally renowned English-language paper was founded in 1903 and has long given international readers an insider’s perspective on Hong Kong and the mainland, but profits and sales have in recent years been hit by an industry-wide decline.

Though it has a relatively small readership, with around 104,000 print and digital subscribers by the end of 2014, it retained an outsize influence for its coverage of the mainland and willingness to broach controversial topics such as the 1989 Tiananmen Square protests in Beijing.

But readers’ trust has dipped over a more pro-Beijing editorial policy, a shift which took place after Kuok took control.

Media tycoon Rupert Murdoch had taken the SCMP private in 1987.

Hong Kong is semi-autonomous after being handed back to China by Britain in 1997 and retains freedoms unseen on the mainland, but there are fears those are being eroded.

Some say the SCMP could prosper from the Ma’s Midas touch.

Analyst Teoh Kia Ling, of US-based consultancy IHS Technology, said the deal could help the SCMP drive its digital advertising revenue, enabling it target specific consumers via Alibaba’s extensive data library.

“Alibaba focuses on China but like any other companies, it has the ambition to expand beyond home. SCMP’s international user base comes in handy for Alibaba,” she added.

Ma launched Alibaba in 1999 and under his stewardship it has become China’s biggest e-commerce company.

However, Ma is not the only Internet tycoon to venture into traditional print media, Amazon founder Jeff Bezos bought the respected Washington Post two years ago — but for a smaller price tag at $250 million.

Dispatches from AFP concerning freedom of information, censorship and news coverage in regions where independent media is under threat.