Sign up for PM Award Updates!
 
 

Hong Kong pro-democracy media tycoon charged with fraud

December 3, 2020

Hong Kong media tycoon Jimmy Lai appeared in court on Thursday charged with fraud, the latest in a string of prosecutions brought against high profile Beijing critics and democracy campaigners.

Lai, 73, is the owner of Hong Kong’s best-selling Apple Daily, a popular tabloid that is unashamedly pro-democracy and fiercely critical of authorities.

On Thursday, Lai and two of the firm’s executives — Royston Chow and Wong Wai-keung — faced fraud charges that court documents said were related to the paper’s offices allegedly being used for purposes not permitted by the building’s lease.

Police raided Apple Daily’s headquarters in August and arrested a string of senior company figures, including Lai, on suspicion of “collusion with foreign forces” under a vaguely worded new national security law that Beijing imposed on the city.

None has been charged with any national security breaches, although police have said the investigation is ongoing.

A clampdown has gathered pace in Hong Kong since China imposed its sweeping security law in June, with opposition politicians disqualified and dozens of activists charged or investigated.

On Wednesday, three prominent young democracy campaigners — including Joshua Wong — were jailed for taking part in last year’s democracy protests.

Lai is also being prosecuted for his alleged part in those rallies in a separate case.

The clampdown has provoked outrage in the West and fear for millions who last year took to the streets to protest communist China’s tightening grip on the semi-autonomous city.

Beijing says stability and order has been restored and has dismissed the huge crowds that protested as a foreign plot to destabilise China.

Critics say Beijing has shredded the freedoms and autonomy Hong Kong was promised ahead of its handover by Britain.

Lai has long said he fears authorities want to shutter his newspaper, one of the few local outlets still willing to vocally take on Beijing with scathing reporting and satirical cartoons.

In Chinese state media, he is routinely cast as a traitor and “black hand”.

In April, Lai said he had provided HK$550 million ($71 million) of his own money to keep the newspaper afloat.

Prosecutors have tried bringing cases against him in the past. He was acquitted in September of intimidating a reporter from a rival pro-government newspaper.

The corruption watchdog also dropped a case against him over political donations to pro-democracy supporters after four years of investigations.

Authorities deny targeting Apple Daily or Lai and say police are simply enforcing breaches of the law.

su-jta/am/hg

Dispatches from AFP concerning freedom of information, censorship and news coverage in regions where independent media is under threat.